آرشیو ماهانه: اکتبر 2018

سنگ کلیه

یکی از بیماری های شایع در ایران سنگ کلیه می باشد که سسالانه بیش از 69 هزار نفر به آمار مبتلایان آن اضافه می شوند . اما دلایل رایج ایجاد سنگ کلیه چه می باشد ؟ تشخیص سنگ کلیه چگونه انجام می شود ؟ با ادامه مطلب همراه باشید …

سنگ کلیه

سنگ کلیه ( Nephrolithiasis ) شایع است و حدود یک درصد از جمعیت را درگیر می کند و در بیش از 50 درصد بیماران عود می کند . سنگ زمانی تشکیل می شود که ادرار با ترکیبات نامحلول به علل ذیل فوق اشباع می گردد :

حجم کم

دفع بیش از حد ترکیبات انتخابی

علل دیگر مانند مشکل در PH ادرار

حدود 75 درصد ازسنگ کلیه ها حاوی کلسیم ( اکثریت با اگزالات کلسیم ) ، 15 درصد استرویت ( فسفات منیزیم آمونیوم ) 50 درصد حاوی اسید اوریک و یک درصد حاوی سیستین هستند .

سنگ موجود در لگنچه ی کلیه ممکن است بدون علامت باشد یا تنها باعث هماچوری گردد . انسداد به علت حرکت سنگ می تواند باعث درد شدید ( غالبا تییر کشیده به کشاله ران ) و علائم ویسرال  شدید ( تهوع ، استفراغ ، تعریق زیاد و احساس سبکی در سر )  هماچوری ، پیوری ، UTI مکرر با ارگانیسم های شکننده اوره  ( پروتئوس ، کلبسیلا و دیگران ) همراه است .

طول هر حالب 25 سانتی متر است و همانند مری که طول آن نیز 25 سانتی متر است ، تنگی هایی در سه جای آن وجود دارند که سگ کلیه در صورت عبور در این نقاط ممکن است گیر کنند :

محل اتصال حالب به لگن

محل عبور از دهانه لگن

محل اتصال به مثانه

تشخیص سنگ کلیه

علائم و نشانه بالینی ، تشخیص این بمیاری را مطرح می کند . چنین علائمی می توانند در اثر آپاندیست ، کوله سیستیت ، زخم پپتیک ، پانکراتیت ، حاملگی نا به جا ( EP ) و دیسکسیون آنوریسم آئورت بروز کنند .

همچنین با استفاده از آنالیز ادرار می توان این بیماری را تشخیص دارد .

از دیگر راه های تشخیص تصویربرداری  ( CT برای تعیین سنگ کلیه و درجه انسداد ) و کریستالوگرافی سنگ می باشد .

سونوگرافی از دیگر روش های تشخیص سنگ کلیه می باشد .

برای تشخیص سنگ کلیه می توانید به کلینیک خیریه صدر مراجعه نمایید . شماره تماس 55617170

با تشکر مدیریت سایت درمانگاه صدر

واریکوسل و ناباروری

بیماری واریکوسل یکی از رایج ترین بیماری در مردان می باشد که 40 درصد از دلایل ناباروری در مردان را شامل می شود .

واریکوسل

واریکوسل چیست

واریکوسل عبارتست از تجمعی از ورید های بزرگ ، معمولا ذر کیسه ی بیضه ی چپ که شبیه کیسه ای از کرم ها احساس می شوذ که در پوزیشن ایستاده وجود دارد ولی در پوزیشن طاقباز تخلیه می شود . در واقع واریکوسل به علت دیلاتاسیون شبکع ورید های اطراف بیضه بروز می کند .

دلایل ایجاد واریکوسل

ملاحظات آناتومیک ( ورود ورید بیضه ای چپ به داخل ورید کلیوی چپ )

دریچه های وریدی ناقص و نا کامل

پدیده فندوق شکن ( تحت فشار قرار گرفتن ورید کلیوی چی میان شریان مزانتریک فوقانی و آئورت )

انسداد IVC ( ورید اجوف تحتانی )

دانستنی های واریکوسل

90 درصد واریکوسل در بیضه سمت چپ رخ می دهد .

این بیماری قبل از بلوغ کم رخ می دهد .

10 درصد در نوج.انان احتمال ابتلا به واریکوسل وجود دارد .

معاینه در بیماری واریکوسل

برای معاینه واریکوسل ، کیسه ای از کرم ها در یک طرفه کیسه بیضه ( اسکروتوم ) دیده می شود و اندازه بیضه ی همان سمت کاهش یافته است . از علائم آن نیز می توان به ناراحتی در کیسه بیضه اشاره نمود .

آزمایشات لازم در بیماری واریکوسل

آنالیز منی

کاهش حرکت اسپر ها ، شایعترین یافته است و در 65 درصد موارد غلظت اسپرم کاهش یافته است ( کمتر از 20 میلیون در میلی لیتر )

تستوسترون

بررسی طبیعی بودن آن

هورمون FSH

باید افزایش و یا کاهش آن مورد بررسی قرار گیرد .

تشخیص با سونوگرافی

یکی از روش های تشخیص در برآورد اندازه بیضه  ، انجام سونوگرافی از کیسه بیضه می باشد . سونوگرافی کلیه در واریکوسل حاد سمت راست انجام می گیرد تا انسداد IVC را R/O نماییم .

درمان بیماری واریکوسل

درمان در نوجوانان

این درمان زمانی اندیکاسیون دارد که واریکوسل با کاهش بارز اندازه بیضه طرف گرفتار همراه باشد .

افراد بالغ

جراحی زمانی اندیکاسیون دارد که واریکوسل علامت دار باشد ( درد ، احساس پری ) یا با عقیمی همراه گردد .

بعد از ترمیم واریکوسل ، بهبود در پارامتر منی در 70 درصد موارد ظاهر می گردد . در این میان موتیلیته ی اسپرم شایعترین فاکتور است که بهبود می یابد و بعد از آن دانسیته و مورفولوژی اصلاح می شوند .

ترمیم واریکوسل بزرگ نسبت به واریکوسل کوچک با بهبود قابل ملاحظه ای همراه می باشد .

هدف از درمان لیگاسیون با انسداد وردی های دیلانهاست که می توان با دسترسی اینگوینال ، رتروپریتوان لاپاروسکوپیک و یا روش انسداد رادیولوژیک انجام داد .

خطرات ناشی از جراحی واریکوسل

عود

هیدروسل

آسیب به شریان بیضه ای

میزان حاملگی بعد از ترمیم واریکوسل ( واریکوسلکنومی ) به طور متوسط 40 تا 50 درصد می باشد .

نکته قابل ذکر این است که برای جلوگیری از آسیب های بیش از حد باید هر چه سریعتر برای درمان اقدام نمایید .

دکتر حسن بیگلری یکی از بهترین متخصص ارولوژی می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر بیگلری می توانید با شماره 021-55617170 داخلی 119 تماس حاصل نمایید .

با تشکر مدیریت سایت درمانگاه صدر