کیست تخمدان

کیست‌های تخمدان بافت‌های حاوی مایع هستند که درون تخمدان یا روی تخمدان  ایجاد می‌شوند. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن ها کیست فولیکولی است. کیست‌های فولیکولی با رشد در ناحیه‌ای از تخمدان و تجمع مایع در آن قابل تشخیص می‌باشند. کیست‌ها اندازه‌های مختلفی دارند که ممکن است در هر ناحیه از تخمدان ظاهر شوند. معمولاً کیست‌های فولیکولی بصورت خود به خود یا با مصرف داروهای هورمونی از بین می‌روند.

کیست تخمدان

کیست تخمدان معمولاً خوشخیم بوده و می توان آن را درمان کرد. اکثر کیست‌های لگنی یا تخمدان سرطانی نیستند. کیست‌ها می‌توانند باعث درد در ناحیه شکم، اختلالات قاعدگی، ناباروری و یا حتی رشد موهای زائد شوند. مواد داخل کیست‌های تخمدان ممکن است مایع، جامد، یا آمیزه‌ای از هر دو باشند که مواد داخل کیست از طریق سونوگرافی قابل تشخیص می‌باشند. همچنین پزشک متخصص بوسیله سونوگرافی تشخیص می‌دهد که کیست نیازمند چه نوع درمانی است و ابعاد آن به چه اندازه‌ای می‌باشد. کیست‌ها در موارد حاد نیاز به جراحی دارند اما معمولاً قبل از دوران یائسگی به دلیل وجود قائدگی، کیست‌‌ها نیازی به عمل جراحی ندارند و معمولاً با درمان دارویی از بین می‌روند. شایان ذکر است که بیشتر خانم‌های یائسه در معرض ابتلا به کیست‌های بدخیم و سرطانی می‌باشند.

علائم کیست تخمدان

شایع‌ترین علائم کیست تخمدان عبارتند از:

• تورم شکم یا نفخ شکمی
  • دفع دردناک
  • درد لگن قبل از قاعدگی یا در زمان قاعدگی
  • آمیزش دردناک
  • درد کمر
  • حساسیت نوک سینه‌ها
  • حالت تهوع و استفراغ

در صورتی که بیمار از علائم فوق رنج می برد، باید فوراً به پزشک مراجعه نماید. پزشک متخصص با استفاده از سونوگرافی، سی تی اسکن و یا ام آر آی می تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد.

درمان کیست تخمدان

همانطور که گفته شد، بسیاری از کیست‌ها نیاز به هیچ گونه اقدام درمانی نداشته و پس از مدتی خود به خود از بین می روند. در برخی مواقع از روش های درمانی دارویی استفاده می شود. استفاده از قرص‌های ضد بارداری (داروهای هورمونی) می‌تواند یک راه درمانی برای از بین بردن کیست باشد. اگر احیاناً حجم کیست ایجاد شده بسیار بزرگتر از آن است که بتوان آن را با روش دارویی درمان کرد، پزشک مجبور است از روش جراحی برای از بین بردن کیست تخمدان استفاده نماید. اگر آزمایش‌ها و نمونه برداری از بافت نشانگر بدخیم بودن کیست است، ممکن است لازم باشد قسمتی از بافت تخمدان و یا در موارد پیشرفته کل تخمدان برداشته شود.

دو × یک =