نشانه بیماری اوتیسم

بیماری اوتیسم که یک بیماری شایع در کودکان به شمار می آید تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار کودک را درگیر خود کرده است . این بیماری ممکن است علائمی به همراه داشته باشد اما گاهی این علائم همانند حرکات سایر کودکان بوده بنابراین تشخیص آن ها دشوار است . یکی از مواردی که باید در زمینه علائم بیماری اوتیسم از آن آگاه باشید آن است که با داشتن چند نشانه دلیلی برای ابتلا کودک شما به این بیماری نمی باشد . تشخیص این مشکل توسط پزشک صورت می گیرد .

نشانه بیماری اوتیسم

نشانه بیماری اوتیسماوتیسم

برخی از علائم بیماری اوتیسم

فشار دادن مداوم دست ها

این نشانه ممکن است به دلیل رشد کودک باشد، اما گاهی این رفتار بعد از سه سالگی نیز با کودک همراه است. این یک نمونه رفتار خود تحریکی می باشد که منجر به آرام شدن کودکان مبتلا به اوتیسم می شود .

راه رفتن مکرر بر روی پنجه

باید توجه داشت که این حرکت کودک تا سنی با وی همراه می باشد، به طور مثال کودکی که مبتلا به اوتیسم می باشد تا سنین بالاتر نیز این حرکت را تکرار می کند .

کوبیدن مداوم سر

این نشانه کمی از نشانه های قبلی خطرناک تر می باشد، این حرکت ممکن است باعث افتادن کودک از روی صندلی و یا سایر وارد شدن آسیب به سر وی شود . دلیل انجام این کار آرام شدن می باشد . شاید گاهی نیاز به استفاده از یک کلاه ایمنی برای کودک باشد .

فریاد در مکان های عمومی

این کار در تمامی کودکان ممکن است رخ دهد، اما در کودکان مبتلا به اوتیسم کمی متفاوت تر است . دلایل مهم در این حرکت دریافت خوراکی، اساب بازی و نمی باشد و به علت شلوغی و سر و صدا این کار را انجام می دهند . البته تشخیص این مسئله برای والدین دشوار می باشد . در این زمینه باید وسیله مورد نیاز را به کودک دهید، اگر با گرفتن آن گریه و صدا کمک نیز قطع شد بنابراین کودک به این بیماری مبتلا نمی باشد اما درصورت تکرار صدا ممکن است به دلیل مشکلات حسی کودک باشد .

جا به جا کردن مکرر مایعات بین ظروف

بازی با آب یک مسئله رایج و دوست داشتنی بین تمام افراد می باشد . اما باز نکته مهم و اساسی میزان انجام این کار می باشد . کودکان مبتلا به اوتیسم در دقیه های اول خسته نمی شوند و گاهی ممکن است از ۱۰ دقیقه تا چندین ساعت به انجام این کار مشغول باشند .

ایجاد رفتار های شدید

گاهی کودکان واکنش هایی را بعد از تنبیه شدن از خود نشان می دهند اما در این بیماران این علائم کمی متفاوت تر می باشد . گاهی اوقات طور رفتار می کنند که از کار لذت می برند .

عدم پاسخ به صدا کردن

کودکان شما گاهی با صدا کردن به والدین خود پاسخ نمی دهند . این به علت عدم شنوایی نمی باشد گاهی چنان نشان می دهند که انگار در دنیای دیگری سپری می کنند . در واقع این کودکان شنوایی بالایی دارند اما در فیلتر کردن صداهای اضافه دچار مشکل می شوند و عکس العملی نشان نمی دهند .

برای دریافت مشاوره و یا تعیین وقت از درمانگاه صدر می توانید با شماره ۵۵۶۲۹۵۶۷ تماس حاصل نمایید.
پیج اینستاگرام درمانگاه صدر

عدم برقراری ارتباط تماس چشمی

کودکان مبتلا به اوتیسم از برقراری ارتباط چشمی خودداری می کنند . این نشانه از قوی ترین و شناخته شده ترین نشانه اوتیسم می باشد . ارتباط چشمی برای این کودکان دردناک می باشد .

کم بودن مکالمات و جملات می باشد

تعداد کلمات کودک در هر سن بسیار حائز اهمیت می باشد . اگر در سن سه سالگی تنها از چند کلمه استفاده کند جای نگرانی می باشد . گاهی تکرار مدام کلمات از دیگر نشانه ها شناخته می شود .

مشکل با خوراک، پوشاک و …

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است از غذا، لباس خود و مواردی همچنین بی دلیل بهونه گیری کنند . این کودکان بر روی لباس هایی که منجر به خارش آن ها می شود حساس هستند و یا علاقه به استفاده از کلاه دارند، زیرا به آن ها حس امنیت می دهد .

ویزیت بیمار ۹ ساله با بیماری اوتیسم و بیش فعالی در درمانگاه خیریه صدر ، علت مراجعه سردرد شدید میگرنی می باشد. دکتر محمد رضوانی متخصص مغز و اعصاب این بیماری را تشخیص دادند .

سایر مقالات

غدد بزاقی