متخصص مغز و اعصاب در جنوب تهران

مغز و اعصاب

سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب محیطی است که بیماریهای مخصوص به خود را دارد. بیماریهای سیستم عصبی سه دسته هستند. دسته‌ی اول بیماریهایی می‌باشند که اثر آنها بیشتر روی رفتار بیمار مشخص می‌شود مثل افسردگی، اضطراب، اختلالات شخصیتی و بیماریهای روانی پیشرفته که درمان این بیماریها در حیطه‌ی تخصص روانپزشکان یا متخصصان اعصاب و روان است. دسته‌ی دوم شامل بیماریهایی است که بر مکانیسم عمل سیستم عصبی مؤثرند و با جراحی قابل درمان نیستند، برای بیماران مبتلا به این بیماریها، دارو تجویز می‌شود، ام اس، صرع، پارکینسون و بعضی از سکته‌های مغزی جزو این دسته هستند. کلید حل مشکلات این بیماران در دستان توانگر متخصصان داخلی مغز و اعصاب است. و اما دسته‌ی سوم بیماریهایی هستند که با جراحی درمان می‌شوند مانند تومورهای مغزی، ضربه‌های مغزی، تومور نخاعی، صدمات نخاعی، دیسک کمر، آسیب‌های گردن، پشت و بیماری‌های اعصاب محیطی مثل فشار روی عصب و قطع عصب که درمان بیمارانی که از این عارضه‌ها رنج می‌برند را به جراحان مغز و اعصاب می‌سپاریم.

بیماریهای مغز و اعصاب

1. گامانایف
2. ضربه مغزی
3. تومورهای مغزی
4. تومورهای نخاعی
5. عفونت‌های مغز و نخاع
6. ناهنجاریهای عروق مغز و نخاع
7. تنگی کانال نخاعی ستون فقرات
8. تومورها و ضایعات اعصاب محیطی
9. ضربات ستون فقرات و صدمات نخاعی
10. دررفتگی دیسک در سراسر ستون فقرات
11. بعضی از اختلالات حرکتی و روانی یا همان استروتاکسی
12. بعضی از خونریزی‌های مغزی مثل خونریزیهای ناشی از اختلالات عروقی مغز
13. دردهای غیر قابل کنترل مثل دردهای بیماران سرطانی یا دردهای ناشی از صدمات نخاعی

مشکلات شایع مغز و اعصاب

• اختلالات خواب: امروزه بسیاری از افراد به دلیل فشار استرس یا در اثر ابتلا به بیماری‌های مختلف دچار مشکل اختلال در خواب هستند به این معنی که نمی‌توانند خوب بخوابند. تعداد افراد دچار این عارضه هر روز در حال افزایش است و متاسفانه اصلاً آمار خوبی نیست زیرا فردی که خواب مناسب شبانه نداشته باشد قادر به انجام فعالیتهای روزانه به نحو احسنت نیست.
• سکته مغزی: یکی دیگر از مشکلات متداول در دنیای امروزی سکته‌ی مغزی است. این اتفاق در اثر بسته یا پاره شدن رگهای خون رسان مغز به وقوع می‌پیوندد زیرا در این شرایط به بافتهای مغز اکسیژن و غذا نمی‌رسد و پس از گذشت چند دقیقه سلولهای مغز می‌میرند و فرد دچار سکته‌ی مغزی Stroke می‌شود. این وضعیت اورژانسی است و درمان باید فوراً صورت بگیرد. تیم پزشکی اگر به سرعت درمان را شروع کنند می‌توانند مانع آسیب بیشتر و عوارض شدید و بلقوه‌‌ی سکته‌ی مغزی بشوند. فردی که دچار سکته‌ی مغزی می‌شود احتمال دارد قادر به تکلم نباشد، حافظه‌اش ایراد پیدا کند مثلاً یکسری اطلاعات از حافظه‌‌ی او پاک شده باشد یا یک سمت بدنش فلج شود. خوشبختانه امکان پیشگیری و درمان سکته‌ی مغزی وجود دارد.

مننژیت مغزی

مننژیت عبارت است از التهاب و عفونت پرده‌های مغزی(مننژها) که اطراف مغز و نخاع را گرفته‌اند. تورم حاصل از مننژیت غالباً علائمی مثل سردرد، تب و خشکی گردن را به همراه دارد. بیشتر مواقع مننژیت در اثر عفونت ویروسی به وجود می‌آید و گاهی نیز به علت عفونت‌های باکتریایی و قارچی روی می‌دهد. بعضی اوقات مننژیت بی نیاز از درمان است و خود به خود در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. ناگفته نماند برخی از موارد مننژیت تهدیدی برای جان بیمار به شمار می‌رود و باید درمان اورژانسی به وسیله‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شود.

صرع

تشنج به معنای اختلال موقتی عملکرد مغزی است که به دلیل تخلیه‌ی الکتریکی غیر طبیعی در سلولهای عصبی مغز به وجود می‌آید و مسبب ایجاد علائم متعددی مانند از دست دادن اتفاقی هوشیاری، انقباض عضلات یا سایر تغییرات حسی و رفتاری در افراد می‌شود. امواج الکتریکی غیر طبیعی در نوار مغزی ثبت می‌شوند. اگر فرد بدون علل خاصی مانند افت قند خون، تب، کمبود کلسیم و مواردی از این دست به صورت مکرر دچار حملات تشنج شود، به این حالت صرع یا اپی لپسی می‌گویند. توجه کنیم که اگر کسی دچار یک حمله‌ی تشنج شد نباید گفت که او بیماری صرع دارد. چنانچه تشنج در اثر علل خاصی که در بالا نام بردیم اتفاق افتاده باشد با رفع آن علت می‌توان تشنج را متوقف کرد ولی اگر بعد از برطرف کردن عامل باز هم حملات تشنج صورت گرفت، فرد مبتلا به بیماری صرع است.
بعضی مواقع صرع به علت اختلال ساختمانی در مغز مثلاً تومور مغزی روی می‌دهد ولی در بیشتر موارد هیچ گونه علت خاصی برای این حملات پیدا نمی‌شود. در مورد بعضی از کودکان مبتلا به صرع به این نتیجه رسیده‌اند که به دنبال یک محرک حسی مثل نور شدید این اتفاق می‌افتد. ولی همانطور که پیشتر گفته شد گاهی هیچ عامل آغاز کنند‌ه‌ای وجود ندارد. از علل شناسایی شده‌ی صرع می‌توان به تومورهای مغزی، بیماریهایی که روی رگهای خونی مغز تأثیرگذارند و انواع سموم اشاره کرد.

تومور مغزی

تومور مغزی اعم از تمام تومورهای داخل جمجمه یا تومورهای درون کانال مرکزی نخاع می‌باشد. این تومورها به وسیله‌ی تقسیم سلولی کنترل نشده و غیر طبیعی به وجود می‌آیند و معمولاً یا در خود مغز شامل: نورونها، سلولهای گلیال (آستروسیت‌ها، اولیگودندروسیت‌ها، سلولهای اپندیمال، سلولهای تولید کننده‌ی میلین شوان)، بافت لنفاوی، عروق خونی یا در اعصاب جمجمه‌ای، پرده‌ی مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده‌ی صنوبری به وجود می‌آیند. به علاوه این تومورها می‌توانند در اثر گسترش بدخیمی‌هایی باشند که ابتدا سایر اعضا را درگیر کرده بود که در این صورت به آن متاستاز تومور می‌گویند.

آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی یک ناحیه‌ی نازک و ضعیف از دیواره‌ی رگ به شکل بادکنک پر از خون است. این منطقه احتمال دارد دچار خونریزی شود و یا با ایجاد فشار روی عروق و اعصابی که در مجاورت آن قرار دارند موجبات علائم عصبی را فراهم آورد. این عارضه در هر سنی ممکن است به وقوع بپیوندد ولی در بزرگسالان و زنان به نسبت کودکان و آقایان متداول‌تر است. علائم آنوریسم به اندازه و سرعت رشد آن وابسته است. مثلا یک آنوریسم نیم سانتی که سالهاست وجود دارد و هیچ فشاری روی جایی وارد نمی‌کند احتمال دارد بدون علامت باشد، این در حالی است که آنوریسم بزرگتری که دائماً در حال رشد است علائمی مثل سر درد، بی‌حسی، از دست دادن حس صورت یا مشکلات بینایی را به دنبال دارد. هنگام پارگی آنوریسم فرد احتمال دارد دچار سردرد ناگهانی، حالت تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و از دست دادن هوشیاری شود.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر، گروه مدیریت سایت درمانگاه صدر