شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش

علائم اولیه سرطان دستگاه گوارش

سن سرطان دستگاه گوارش

سرطان چیست؟

سرطان حاصل تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن است. سلول های سرطانی از رشد طبیعی تبعیت نمی کنند. سرعت رشدشان خیلی بیشتر از سلول های عادی است و بدن نمی تواند رشد آنها را کنترل کند. علت این امر می تواند زنتیکی باشد یا محیطی باشد. عوامل محیطی مانند مصرف الکل و سیگار به عنوان اولین عامل های سرطان زا در دنیا شناخته شده اند که باعث می شوند فعل و انفعالاتی در ژنتیک سلول اتفاق بیفتد و رشد سلول ها چندین برابر حالت عادی شود. محصول این رشد غیر طبیعی، به صورت تومور است که ممکن است در دیگر قسمتهای بدن هم پخش شود.

برای تشخیص سرطان دستگاه گوارش، باید بررسی و آزمایشات لازم در کلینیک صدر که یکی بهترین کلینک ها برای تشخیص سرطان های دستگاه گوارش می باشد، انجام گیرد . کلینیک صدر، بهترین درمانگاه در جنوب تهران می باشد.

دستگاه های گوارشی

دستگاه گوارش از حفره دهان شروع می شود و بعد مری است که یک لوله باریک می باشد. مری ارتباط بین حلق با معده است که غذا از آن عبور می کند و به معده می رسد. معده یک ارگان حفره ای شکل کیسه مانند است که غذا برای چند ساعتی در آن ذخیره می شود و وارد روده می شود که عملکرد جذب مواد غذایی عمدتا در روده باریک انجام می شود سپس وارد روده بزرگ می شود و آب مواد غذایی گرفته شده و به صورت مدفوع از مقعد خارج می شود.

علاوه بر این بعضی از ارگان های داخلی مثل کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و لوزالمعده جزء دستگاه گوارشی محسوب می شود.

شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش

برخی از سرطان های دستگاه گوارش

سرطان مری

این نوع سرطان یکی از انواع سرطان ها می باشد که در ایران بسیار شیوع دارد و علت آن عمدتاً مصرف تریاک، غذا و چای داغ است. سایر عوامل شیوع بیماری سرطان مری، شامل مصرف الکل، تنگی مری، سن بالا، رادیوتراپی در سن پایین و بعضی از میکروب ها می باشد که عامل اصلی آن در ایران مصرف مایعات داغ است. بعضی از عوامل ژنتیکی نیز در این بیماری دخیل است.

این نوع سرطان یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین سرطان هاست چون معمولا وقتی شناخته می شوند که، بیماری خیلی پیشرفته کرده است. در واقع به علت نازک بودن دیواره مری سرطان به سرعت گسترش پیدا می کند. در ۹۰ درصد موارد این نوع سرطان بدخیم است.

علائم سرطان مری

• گیرکردن غذا در حلق یا مسیر حرکت غذا
  • سرفه مزمن
  • درد سینه همراه با بلع غذا

دشواری در بلع غذا و کاهش وزن از مهمترین علائم سرطان مری است و این به علت رشد تومورهای سرطانی در لوله مری است.

هنگام مشاهده این علائم باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد زیرا تشخیص زودرس این نوع سرطان خیلی مهم است.

سرطان معده

سرطان معده در ایران به دلیل مصرف تریاک، شایع ترین نوع سرطان در آقایان می باشد. برخی از عوامل ایجاد سرطان معده، مصرف سیگار، الکل، گوشت قرمز فراوری شده در مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس، چاقی، مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی می باشد.

علائم سرطان معده

• سیری زودرس
  • درد در ناحیه قسمت بالای ناف و زیر دنده ها
  • درد مبهم شکم

اگه این علائم به صورت طولانی مدت و همچنین مقاوم در برابر درمان بود حتما باید توسط پزشک بررسی شود.

افرادی که در سنین بالای ۵۰ سال هستند و علائمی مثل نفخ شکم و سیری زودرس دارند حتما به پزشک مراجعه کنند.

شما عزیزان می توانید برای انجام آزمایشات تشخیص انواع سرطان به درمانگاه خیریه صدر مراجعه فرمائید.