درمان کیست تخمدان

یکی از بیماری هایی که ممکن است در ابتدا هیچ علائمی نداشته باشد گیست تخمدان می باشد . اما درمان کیست تخمدان چگونه می باشد ؟ دلایل ایجاد کیست تخمدان چیست ؟ با ادامه مطلب همراه باشید تا به تمام سوالات خود پاسخ دهید .

کیست تخمدان

علائم ابتلا به کیست تخمدان

حتما توجه داشته باشید که ممکن است به کیست تخمدان مبتلا شده باشید ولی علائمی نداشته باشید . گاهی نیز ممکن دارای علائم زیر باشید :

• تورم در ناحیه شکم و احساس نفخ در شکم
  • دفع مدفوع به صورت دردناک
  • احساس درد در دوره آمیزش
  • احساس درد در قسمت کمر و ران
  • حساس بودن سینه ها و احساس درد در سینه
  • ایجاد حالت تهوع و استفراغ

وجود علائم شدید در کیست تخمدان که باید هرچه سرع تر درمان شود :

• تب زیاد
  • ضعف کردن و احساس سرگیجه و سستی
  • تنفس های سریع

انواع کیست تخمدان

کیست ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند ، در ادامه به معرفی چند نمونه از کیست می پردازیم

کیست فولیکولی

در این نوع از کیست ها تخمک ها در دوره قاعدگی دورن کیسه فولیکون جمع می شوند . در این مواقع کیسه فولیکول رشد می کند و می تواند تخمک آزاد کند .  در صورتی که فولیکول باز نشود موجب ایجاد کیست می گردد .

کیست جسم زرد

در صورتی که کیست ایجاد شده حل نشود ، می تواند موجب ایجاد کیست جسم زرد شود .

کیست درموئید

وجوده توده و یا زائده های بای کیست می باشند که دارای مو .. هستند می توانند موجب ایجاد کیست گردند .

کیست آدنوم

زائده هایی که سرطانی نمی باشند و روی سطح خارجی تخمدان قرار گرفته اند .

اندومتریوما

بافت هایی که باید داخل رحم رشد کنند ، درصورتی که خارج از رحم رشد کنند می توانند موجب ایجاد کیست شوند .

بانوانی که دارای سندروم پلی کیستیک می باشند در واقع دارای مقدار زیادی کیست داخل تخمدان خود هستند . در نتیجه باعث بزرگی در تخمدان می شود . در این روش باید هر چه سریعتر درمان شروع شود در غیراین صورت موجب نازایی می شود .

دکتر سودابه ناظمی متخصص زنان و زایمان ، یکی از بهترین متخصص زنان و زایمان در جنوب تهران می باشد . خانم دکتر در روز سه شنبه در ساعت ۱۴ الی ۱۸ در کلینیک صدر می باشد.  جهت دریافت مشاوره از دکتر سودابه ناظمی با شماره ۵۵۶۱۷۱۷۰  داخلی ۱۱۹ و ۱۰۱ تماس حاصل نمایید .

مراحل تشخیص کیست تخمدان

تشخیص به موقع و دثقدق کمک بزرگی به درمان کیست تخمدان می کند . از روش های تصویر برداری می توان برای تشخیص کیست تخمدان استفاده نمود مانند :

استفاده از سی تی اسکن

با استفاده از دستگاه سی تی اسکن می توان تصاویری از داخل اندام ها تهییه نمود و متخصص زنان و زایمان می تواند با مشاهده آن ها وجود کیست در تخمدان را تشخیص دهد .

استفاده از ام آر آی

برای این کار از میدان ها مغناطیسی برای برای تهیه اندام داخلی استفاده می شود .

سونوگرافی

با استفاده از این روش به راحتی می توان وضعیت تخمدان ها را بررسی کرده و در صورت وجود کیست تخمدان اقدام به درمان آن نمود .

روش های درمان کیست تخمدان

• به دلیل آنکه ممکن است در چند هفته اول که تولید شده اند برطرف شوند ، متخصص زنان و زایمان درمان سریع را پیشنهاد نمی کند . انجام سونوگرافی و یا سی تی اسکن و سایر روش های تشخیص را چند هفته بعد مجدد تکرار کرده و در صورت وجود کیست تخمدان بیمار را برای چند آزمایش می فرستد که برخی این آزمایش ها را در ادامه معرفی خواهیم نمود .
  • انجام آزمایش بارداری برای اطمینان از باردار نبود بیمار
  • آزمایش برای مشخص نمودن میزان سطح هورمون هایی مانند استروژن یا پروژسترون
  • انجام آزمایش خون برای غربالگری سرطان تخمدان

توجه داشته باشید برخی کیست ها باید سریع درمان شوند ، زیرا بارداری را کاهش می دهند .

مصرف قرص ضد بارداری برای مواردی که می خواهند تخمگذاری متوقف شود استفاده می کنند . استفاده از قرص ضد بارداری احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد .

در صورتی که طی معاینات و بررسی های انجام شده احتمال ابتلا به سرطان وجود نداشته باشد از روش لاپاراسکوپی برای درمان استفاده می شود .

در صورت بزرگ بودن کیست برای درمان از روش های لاپاراتومی استفاده می شود .

بخش های مختلف کلینیک صدر

دندانپرشکی