درمان سینوزیت

در هر فردی، چهار یا هشت حفره که به نام سینوس معروف هستند، وجود دارد که داخل این حفره ها هوا قرار گرفته است. اگر چیزی غیر از هوا، مانند چرک و عفونت داخل آن حفره ها وجود داشته باشد یا التهاب ایجاد شود، اصلاحا می گویند که سینوزیت اتفاق افتاده است . اما درمان سینوزیت به چه صورت است ؟

سینوزیت چیست

تعدادی از این حفره ها در دو طرف صورت ما در سمت راست و چپ گونه ها قرار دارند یک جفت در ما بین بینی و چشم قرار دارد و این موارد تا سن ۱۸ سالگی رشد می کنند، یک جفت در پیشانی وجود دارد که بعد از سن ۷ سالگی به وجود می آیند و یک جفت در پشت چشم و زیر مغز قرار دارد.  همه این حفره ها از طریق مسیر هایی به بینی مرتبط هستند که باعث می شود ترشحات از طریق بینی و یا حلق دفع شود. اگر این حفره ها داخلشان پر شود و این مسیر مسدود گردد، سینوزیت به وجود می آید.

جهت دریافت مشاوره از درمانگاه صدر می توانید با شماره ۵۵۶۲۹۵۶۷ تماس حاصل نمایید .  پیج اینستاگرام درمانگاه صدر

دلیل وجود این حفره های سینوس در انسان

دلایلی که پزشکان برای وجود سینوس ها داشته اند می توان اشاره کرد که این حفره ها باعث تهویه بهتر سر انسان می شوند و یا نقش مهم دیگر اینکه نوییز صدا را میگیرند و باعث می شوند صدا ها را با کیفیت بشنویم. دلیل دیگری که عنوان می شود، اگر ضربه ای به سر انسان وارد شود این حفره ها باعث می شود که ضربه به پشت سر منتقل نشود.

علائم سینوزیت

علائم سینوزیت، معمولا با سر درد، تب خفیف خود را نشان می دهد. برخی افراد در صبح ها معمولا احساس ترشح حلق و بینی دارندکه می تواند ار علائم سینوزیت باشد. کاهش حس بویایی و گرفتگی بینی نیز از دیگر این علائم است. معمولا این درد ها به  روی گونه ها، چشم و  پیشانی  فشار ایجاد می کند .

درمان سینوزیت

مشاهده شده در برخی افراد به صورت خود به خود این علائم، بدون اینکه به پزشک مراجعه کنند، برطرف شده اند. با توجه به اینکه این بیماری از نوع حاد باشد تا سه هفته و اگر از نوع مزمن باشد  تا هشت هفته دوره درمانی طول خواهد کشید تا بهبودی حاصل شود.

باید توجه داشت اگر در این دوره، فشار ها غیر قابل تحمل بوده مثل مواردی که دچار تب شدید می شوند و یا رنگ چشم آنها تغییر می کند. حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

در درصدکمی  از بیماران، انحراف تیغه بینی، راه حفره های سینوسی را به بینی بسته است و حفره های سینوسی که پر شده اند راهی به بیرون برای دفع ندارند. این بیماران باید عمل آندوسکوپ سینوس را انجام دهند که پزشک با باز کردن مسیر بینی به آن حفره ها، هم چرک های مانده شده را تخلیه می کند و هم عامل مسدود کننده را از بین می برد تا این مشکل دیگر برای بیمار به وجود نیاید.

درمان های جانبی

علاوه بر این می توان از ابزار های کمکی مثل بخور با ترکیب آویشن و مریم گلی استفاده شود که باعث مرطوب شدن هوا و مخاط ها شده و ترشحات دفع می شوند.

سیگار نکشیدن، استفاده نکردن از مشروبات الکلی و شیرجه نزدن در آب های آلوده نیز از می توان از این دسته نام برد.

شما می توانید مطالب برخی از بیماری های داخلی را مطالعه نمایید :

غدد بزاقی

درمان کم خونی