درمان استرس

یکی از مشکلات امروزه در جامعه ما ابتلا به استرس در بین جوانان و میانسالان می باشد که تا کنون برنامه خاصی برای مدیرت آن وجود نداشته . بهترین روش برای درمان استرس ، شناخت آن است . با ادامه مطلب همراه باشید …

علائم استرس

از مهم ترین علائم استرس می توان به تغیر ضربان قلب ، تغیر آهنگ تنفس ، تغیر فشار خون ، اختلالات گوارشی ، سردرد ، حملات قلبی ، اختلال در سوخت و ساز بدن و غیره می باشد . به طور کلی نشانه های استرس به گونه های مختلف بروز می کند . مثلا فردی که دارای استرس بالا می باشد ، ممکن است فشار خونش افزایش یابد ، دچار زخم معده شود ، اشتهای خود را از دست بدهد ، دچار تردید شود ، حالت عصبی داشته باشد و حالات و رفتارهای نابهنجار دیگری از خود بروز دهد . بدین ترتیب نشانه های استرس را می توان به سه گروه تقسیم نمود :

• فیزیولوژیکی
  • روانی
  • رفتاری

انواع استرس

وقتی صحب از استرس ها پیش می آید اغلب ذهن ما متوجه استرس های روانی می شود . ولی استرس  لزوما ب معنای مفهوم ذهنی آن نیست و در فیزیولوژیکی می توان استرس را به نوع ، استرس روانی و استرس فیزیکی تقسیم کرد . با این حال تظاهرات فیزیولوژیکی و رفتاری مشابه بوده و مکانیسم های عصبی هورمونی مشابهی را درگیر می کنند .

از طرف دیگر واکنش ما به یک عامل استرس زا خاص تا حد زیادی به چگونگی درک آن بستگی دارد .

استرس روانی

استرس های روانی بدون آسیب دیدن جسم می باشد در نتیجه محرکه های روانی مانند محرکه شنوایی ، بینایی و یا افکاری ایجاد می شود . شنیدن یک خبر بد ، دیدن صحنه ها و یا تصایر نگران کننده ، فکر کردن به خاطرات بد و یا مشکلات و تنش ها بدون اینکه در جسم ما آسیب فیزیکی ایجاد کنند ، با درگیر کردن نقاط مختلف مغز ، فرد را دچار استرس های روانی می کنند .

استرس های روانی بسیار معمول بوده و در ندگی روزمره انسان ها به صورت مداوم خود را نشان می دهد و عامل اصلی اختلال مرتبط با استرس ها مانند اختلال اضطراب و افسردگی می باشد .

استرس فیزیکی

هر گونه آسیب فیزیکی به بدن مانند انواع بیماریها ، سوختگی ها ، زخم ها و همچنین عفونت های میکروبی را می توان بعنوان آسیب فیزیکی و عاملی برای وارد شدن استرس به جسم فرد درنظر گفت . شرایط مساعد محیطی مانند سرما و گرمای شدید ،  کمبود اکسیژن ، مواد سمی در محیط ، گرسنگی و کمبود غذا و موارد این چنینی را نیز می تواند جز استرس های فیزیکی دسته بندی کرد .  استرس های فیزیکی با اینکه اغلب در اثر شرایط نامساعد محیطی و آسیب به بدن بوجود می آیند ولی اثرات و تظاهرات فیزیولوژیک آنها بسیار شبیه به استرهای روانی است .

فردی که بخشی از بدنش دچار سوختگی ، زخم و یا عفونت شده همانند فردی که یک خبر بد و نگران کننده دریافت کرده باشد ، علائم فیزیولوژیکی مثل تپ قلب ، کاهش تمرکز ، بی خوابی ، بی اشتهایی ، عدم لذت و موارد دیگر از نشانه ای استرس خود را نشان می دهند .

علائم استرس

ضعف در سیستم ایمنی ( ابتلا بیش از حد به بیماری هایی مانند سرماخودگی )

ناپایداری وزن ( اختلال دذر سوخت و ساز بدن )

کاهش توانایی ذهنی ( ترشح بیش از حد هورومون کورتیزول )

بیماری گوارشی ( اختلال در ترشح اسیدهای گوارشی )
سردردهای شدید ( اختلال در عملکرد اعصاب و عروق خونی )
جوش و آکنه ( افزایش چربی پوست )

درمان استرس

برای درمان استرس هم می توان از برخی دارو ها استفاده نمود و یا با جلسات مشاوره و انجام ورزش های مخصوص این بیماری را درمان کرد .

دکتر متقی ، روانشاس درمانگاه صدر در روزهای سه شنبه از ساعت ۹ الی ۱۳ در کلینیک حضور دارند . جهت دریافت مشاوره از دکتذر متقی با شماره ۵۵۶۲۹۵۶۷ تماسص حاصل نمایید .

بخش های مختلف کلینیک صدر

دندانپرشکی