تشخیص و درمان تنبلی تخمدان

تخمدان پلی کیستیک به اصطلاح عامیانه، تنبلی تخمدان، بیشتر در افراد چاق اتفاق می افتد. اما این بیماری بسیار شایع بوده و ارتباط با بیماری دیابت دارد، تغریبا از هر چهار خانم یک نفر به این بیماری مبتلا است. اما تشخیص زودبه هنگام و درمان سریع پلی کیستیک در روند کلی بهبودی کامل، بسیار موثر است در ادامه علائم مهم بیماری تنبلی تخمدان و نحوه درمان آن بیان خواهد شد.

قائدگی طبیعی و سالم

در یک جنین دختر، میلیون ها تخمک وجود دارد و بعد از بلوغ باید ماهیانه در وسط سیکل یک تخمک آزاد شود.

خانمی که مشکلی ندارد و قائدگی مرتب دارد، در سیکل طبیعی، تخمک از  ۵ میلی متر رشد کرده و به ۲۰ میلی متر می رسد .

قائدگی در بیماران پلی کیستیک

دخترانی که پلی کیستیک هستند، تخمک بزرگ شده و اما آزاد نمی شود .

تخمک های کوچک حدود ۲ تا ۹ میلی هستندو به رشد مطلوب نخواهند رسید و نمی توانند سیکل طبیعی داشته باشند.

تشخیص-درمان-تنبلی-تخمدان

علائم بیماری تنبلی تخمدان

به طور مشخص نمی توان گفت علامتی مخصوص به این بیماری است، اما مجموعه ای از علائم کمک می کند تنبلی تخمدان تشخیص داده شود و این علائم ممکن است در برخی از افراد نباشد و یا متفاوت بروز کند.

• از مهم ترین علائم و نحوه تشخیص بیماری پلی کیستیک، تاخیردرقائدگی است. به دلیل عدم تعادل هورمونی، سیکل بالای ۳۵ روز و یا کمتر از ۲۱ روز دارند.
  • افرادی که کیست تخمدان دارند، معمولا دچار اضافه وزن هستند و حتی به رژیم و درمان چاقی، مقاوم بوده زیرا علت چاقی آن ها تداخل در هورمون است.
  • رویش موی مردانه در بیماران پلی کیستیک ممکن است اتفاق بیافتد ، رویش مو معمولا در قسمت هایی از بدن که مشابه بدن مردان است ، رشد می یابد مانند: رشد مو در بین سینه ، بالا و زیر ناف، زیر چانه، پشت لب، روی ران ها و.. این موها به دلیل افزایش هورمن مردانه، ضخیم و تیره رنگ خواهند شد که به آن هیرتوسیسم می گویند.
  • یکی دیگر از علائم تنبلی تخمدان، جوش زدن می باشد.

تخشیص تنبلی تخمدان

ممکن است باسونوگرافی این بیماری تشخیص داه نشود و یا  برخی از خانم ها در سونوگرافی، تخمدان نمای پلی کیستیک دارد و اما آن ها به این بیماری مبتلا نیستند.

اما اگر علائم این بیماری همراه با سونوگرافی، آزمایشات هورمونی باشد ، می توان پلی کیستیک راتایید نمود.

برای تشخیص و درمان تنبلی تخمدان، باید تصویربرداری در بهترین سونوگرافی ها انجام شود. کلینیک صدر یکی بهترین کلینک ها برای انجام انواع سونوگرافی می باشد . سونوگرافی کلینیک صدر یکی از سونوگرافی خوب در جنوب تهران می باشد .

برای مراجعه به درمانگاه صدر با شماره ۵۵۶۱۷۱۷۰ و یا ۵۵۸۱۶۴۵۵ تماس حاصل نمایید .

روش های درمانی ناباروری به علت تنبلی تخمدان

اما در بیماری هایی که منجر به نازایی می شود، تنبلی تخمدان بهترین پاسخ را به درمان ناباروری می دهد.

در موارد کمی ممکن است این بیماری منجربه نازایی گردد. درردرجه اول با مصرف دارو و در غیر این صورت با جراحی یا لاپاراسکوپی، ناباروری درمان می شود.

درمان کیست تخمدان

• اگر اضافه وزن دارید حتما وزن خود را پایین بیاورید، کاهش وزن، تاثیر مستقیمی در درمان این بیماری دارد.

رژیِم غذایی برای این بیماران بسیار توصیه می شود، رژیم غذایی شامل : سبزیجات وآب فراوان، عدم مصرف چربی اشباع و همینطور کنترل در مصرف کربوهیدارت

• ورزش هوازی به صورت مرتب و منظم باید داشته باشند.
  • داروهایی توسط پزشک متخصص تجویز خواهد شد که به روند درمان کمک می کند . اما به طور کلی خانم ها ماهیانه باید قائدگی داشته باشند، حتی به صورت مصنوعی و با دارو،باید سیکل ماهیانه انجام شود.

نتیجه گیری

خانم هایی که دچار تنبلی تخمدان هستتند، بدون مصرف خودسرانه دارو، ابتدا علائم را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنند و حتما در بهترین سونوگرافی، اقدامات لازم را انجام دهند و مهمترین مورد این است که وزن خود را به صورت جدی کنترل رده و دائما ورزش  تحرک داشته باشند.