بهترین آزمایشگاه در جنوب تهران

بخش آزمایشگاه

درمانگاه خیریه صدر دارای بخش مجزا برای آزمایشگاه می باشد . این بخش مجهز به دستگاههای پیشرفته و به روز دنیا می باشد . همچنین این بخش دارای کادر متخصص و مجرب می باشد. بخش آزمایشگاه شامل قسمتهای مختلف می باشد که آزمایش هایی نظیر آزمایش ژنتیک ، چکاپ دوره ای ، نمونه گیری نوزادان بدون درد ، آزمایشات بارداری ، آزمایشات غربالگری و .. انجام می شود. در ادامه به طور مفصل به برخی از آزمایشات می پردازیم .

آزمایش ژنتیک

برخی از بیماری ها ژنتیکی بوده و نیاز به درمان دارد . این بیماری ها از طریق نوعی ژن از والدین یا اقوام به فرد انتقال پیدا می کنند . به همین جهت نیاز به تشخیص این بیماری ها ضروری می باشد . یکی از روش های تشخیص این بیماری ها ، آزمایش ژنتیک می باشد . این آزمایش به بررسی DNA فرد می پردازد . در واقع DNA حاوی ژنهایی می باشد که اطلاعاتی وراثتی درباره جنسیت ، سن و .. را در بردارد . در صورتی که این ژن ها دچار تغییر شوند مشکوک به بیماری ژنتیکی می باشد . قبل از انجام این تست فرد باید مشاوره ژنتیکی انجام دهد. این بخش از آزمایشگاه دارای قسمتی مربوط به این مشاوره می باشد که در آن کارشناسان متخصص سوالاتی از فرد درباره وجود مشکلات ژنتیکی در اعضای خانواده می پرسد و خطرات محتمل را بررسی کرده و تجزیه تحلیل می کند.

چه افرادی باید مشاوره ژنتیک انجام دهد ؟

• زنان بارداری که نتایج آزمایشات ضروری آنها غیر عادی باشد .
• فردی که دارای سابقه نوعی بیماری ژنتیکی در یکی از اعضای خانواده دارد.
• اگر یکی از والدین دارای فرزندی با نقض مادرزادی یا اختلال ژنتیکی باشد .
• زنی که نتیجه آزمایش آمنیوسنتز او نشان دهنده اختلال کروموزومی باشد .
• مادرانی که بیشتر از 35 سال دارند .

آزمایش تومور مارکر

یکی از بیماری های خطرناک در بین زنان سرطان تخمدان می باشد که بیشتر آنها خطرناک بوده و در صورت عدم درمان مشکلات زیادی را به وجود می آورد که حتی جان فرد را تهدید می کند. تشخیص زودهنگام این بیماری از پیشروی آن پیشگیری کرده و به بهبود آن کمک می کند . یکی از روش های تشخیص این سرطان انجام آزمایش تومورماکر می باشد . بدن در برابر سرطان واکنش نشان داده و شروع به تولید پروتئینی به نام تومورمارکرمی کند. تومورمارکرها دارای انواع مختلفی می باشد که برخی نوع های آن نشان دهنده سرطان تخمدان می باشد . امروزه در بسیاری از کشورها از این آزمایش برای غربالگری این بیماری استفاده می شود . این غربالگری را افراد سالم برای پیشگیری از این نوع سرطان انجام می دهد . کشورهایی که غربالگری سرطان تخمدان را انجام می دهند تعداد زیادی از مرگ ناشی از این بیماری نجات یافته اند .

ضرورت انجام آزمایش تومور مارکر

از آنجائیکه سرطان تخمدان دارای علائم مشخصی نمی باشد به نام بیماری خاموش شناخته شده می باشد . اما در سنین بالای 40 سال علائمی به شرح ذیل مشاهده می شود:
• دردهای شکمی
• مشکلات روده و معده
• اختلالات سیستم ادراری
که این علائم در سایربیماری ها مشترک بوده و تنها از این روش نمی توان به تشخیص قطعی آن رسید . سرطان تخمدان با روش هایی به شرح ذیل نیز تشخیص داده می شود:
• معاینه بالینی شکم و لگن
• سونوگرافی واژینال ، شکم و لگن
• سونوگرافی داپلر رنگی
• ام آر آی

این روش ها به تنهایی یا به همراه دیگر روش ها انجام می شود . اما در بین این روش های تشخیصی آزمایش تومور مارکر دقیق تر بوده و میزان موفقیت بررسی دقیق آن 85 درصد گزارش شده است . این آزمایش در برخی موارد مانند تشخیص بارداری ، اندومتریوز و سرطان کولون دقیق نبوده و نتایج کاذب مشاهده شده است. این آزمایش با بررسی نمونه ادرار و خون انجام می شود .

آزمایشگاه

نمونه گیری نوزادان بدون درد

یکی از نگرانی های والدین و ترس کودکان انجام آزمایش خون می باشد .بسیاری از کودکان با دیدن سوزن شروع به گریه کرده و مانع از انجام آزمایش و نمونه گیری می شوند .در بخش آزمایشگاه این درمانگاه برای نمونه گرفتن از نوزادان از ابزاری کاهنده درد استفاده می شود . این آزمایش در محیطی آرام و به دور از استرس برای کودکان انجام می شود . دانشمندان روی دستگاهی کار می کنند که به اندازه توپ پینگ پنگ می باشد که با قرار گرفتن روی پوست در مدت دو دقیقه از خون نمونه ای می گیرد . در این آزمایش فرد دردی احساس نمی کند و برای افرادی که فوبیای آزمایش را دارند موثر می باشد .

آزمایشات چکاپ دوره ای

بسیاری از بیماری ها نهان بوده و علائم مشخصی ندارد . به همین دلیل ضروری است برای پیشگیری از برخی بیماری ها و اطمینان از سلامت کامل آزمایشاتی به صورت دوره ای انجام شود.
آزمایش چکاپ کامل شامل چیست ؟
• آزمایش مربوط به چربی خون برای بررسی کلسترول و تری گلیسرید
• آزمایش شمارش خون CBC
• آزمایش قند خون ( ناشتا و هموگلوبین ) برای تشخیص دیابت
• آزمایش تیروئید
• آزمایش مربوط به عملکرد کبد

• تست پاپ اسمیر ( برای زنان ) جهت تشخیص سرطان دهانه رحم
• نوار مغز و قلب
• معاینه چشم
زمان انجام آزمایش چکاپ دوره ای
مراجعه برای انجام آزمایش چکاپ دوره ای برای هر فرد با توجه به سن ، جنس ، سابقه بیماری فامیلی متفاوت می باشد . به طور میانگین زمان های انجام چکاپ دوره ای به شرح ذیل می باشد:
• سالی یک بار برای افراد بالای 50 سال
• سالی 2 الی 3 بار برای افراد کمتر از 50 سال

لازم به توضیح است در صورت انجام هر آزمایش در هر دوره نتیجه آن را نگهداری کرده و دور نیاندازید . زیرا پزشک برای انجام آزمایش های جدید نیاز به نتایج آزمایش های قبلی دارد . همچنین برای تشخیص بیماری های مانند ایدز و هپاتیت نتایج این آزمایشات برای بررسی بیشتر ضروری می باشد . در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود قبل از انجام آزمایش درمیان بگذارید .