آب مروارید چیست؟

یکی از اختلالات شایع بینایی و یکی از عامل های نابینایی در افراد، آب مروارید است. وقتی شفافیت عدسی چشم از بین می رود چشم دچار آب مروارید شده است. هنگامی که عدسی چشم کدر می شود قابلیت تمرکز نور روی شبکیه از بین می رود و تصویر به خوبی روی شبکه ایجاد نمی شود در نتیجه تصاویر اجسام و مناظر به حالت کدر و مات دیده می شوند.

آب مروارید به تدریج و با افزایش سن پیشرفت کرده و با گذشت زمان باعث تغییر شکل ساختار عدسی نیز می شود.

علت آب مروارید هنوز به طور کامل مشخص نشده ولی مهمترین عامل آن این است که پروتئین های عدسی تحت تاثیر رادیکال های آزاد قرار گرفته و به مرور تغییر کرده و کدر می شوند.

برای انجام معاینات چشم پزشکی، باید به کلینیک صدر مراجعه شود. کلینیک صدر یکی بهترین کلینک ها برای انجام انواع معاینات چشم پزشکی می باشد و مجهز به بهترین دستگاه های روز است. کلینیک صدر، بهترین درمانگاه در جنوب تهران می باشد.

یکی از انواع آب مروارید، بیشتر در سالمندان بروز می کند و به مرور باعث تار شدن عدسی می شود.

نوع دیگر آب مروارید، که بعضی از بیماری ها سبب بروز آن می شوند، مثل دیابت کنترل نشده، مصرف بعضی از داروها مثل کورتیزون خوراکی، ضربه های چشمی، التهاب داخل چشم و … علاوه بر آن عمل های جراحی داخل چشم نیز ممکن است سبب بروز آب مروارید شود.

سوختگی ناشی از مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض اشعه مادون قرمز و گرمای شدید هم می تواند به عدسی آسیب برساند و باید به عنوان یکی از عامل های خطر شناخته شوند.

به ندرت ممکن است آب مروارید در هنگام تولد نوزاد تشخیص داده شود، که نوعی بیماری مادرزادی محسوب می شود یا اینکه در نتیجه بیماری های عفونی مانند سیفلیس، سرخجه و … در طی دوران بارداری ایجاد شود.

آب مروارید چیست؟

علائم آب مروارید

• از دست دادن قدرت بینایی، این کاهش ممکن است به تدریج و طی سالها ایجاد شود ولی گاهی اوقات ممکن است با سرعت پیشرفت کرده و مشخص شود.
  • در حالت پیشرفته این بیماری، مردمک چشم به رنگ خاکستری یا شیری متمایل می شود.
  • در مرحله پیشرفته ممکن است قدرت بینایی در حد تشخیص نور، کاهش پیدا کند.
  • تار دیدن محیط، مه آلود و کدر شدن اطراف، دوبینی، احساس وجود پرده روی چشم، ضعف بینایی و … می تواند از علائم ابتلا به آب مروارید باشد.
  • نکته قابل توجه این است که آب مروارید هیچ دردی ندارد.

افرادی در معرض خطر

مهمترین عامل زمینه ساز آب مروارید، بالا رفتن سن می باشد. افراد مبتلا به دیابت، کسانی که جراحی چشم انجام داده اند، سابقه خانوادگی، بیماران سرطانی که تحت درمان های رادیوتراپی قرار می گیرند، افرادی که در معرض نور شدید قرمز رنگ مثل کوره های صنعتی، مستعد ابتلا به آب مروارید هستند.

درمان آب مروارید

برای درمان آب مروارید باید اجازه داد تا آب مروارید به مرحله پیشرفته برسد و تا به این مرحله نرسیده باشد نیاز به درمان ندارد. اما وقتی کاملا پیشرفت کرده باشد، عمل جراحی تنها روش درمان محسوب می شود. این عمل شامل خارج کردن عدسی چشم از یک حفره کوچک به وسیله دستگاهی به نام فیکو و سپس نصب عدسی مصنوعی داخل چشم است. امروزه این عمل رایج می باشد و به صورت جراحی سرپایی انجام می گردد و در اکثر موارد منجر به بهبودی می شود.

برای انجام معاینات چشم های خود می توانید به بهترین درمانگاه در جنوب تهران مراجعه نماید.

نوزده − 15 =